Thursday, March 1, 2012

my way of thinking~

assalamualaikum,,

masa kecik2, budak2, masa tengah belajar lagi aku rasa mostly manusia ni still innocent,,
percaya yang mereka boleh buat benda yang betul, the right thing buat selama-lamanya dalam hidup mereka.
mereka percaya yang dunia ni boleh bersih, negara mereka boleh di perintah dengan kuasa yang tak korup,,
mereka percaya yang mereka tak boleh buat benda salah, sebab nanti ramai orang akan susah,,

aku percaya yang dalam diri setiap manusia ni dari kecik mereka fikir benda yang elok je,,*nakal xtermasuk
apa ingat budak2 saje ke nak maen bola dan sepak bola tu kat tingkap rumah jiran?

tapi bila besar, bila da kerja, fikiran manusia ni mula untuk korup,,
mereka mula mementingkan diri sendiri,,
sebab bila manusia ni makin dewasa, sepatutnya mereka lagi pandai berfikir, sebab akal mereka dah develop kan, tapi, akal mereka develop ke arah lain,,
apa ingat menteri yang korup tu dari sekolah lagi duk fikir nak songlap duit rakyat ke?
memang tak lah,, mana tahu, dulu masa dia sekolah dia fikir nak jadi menteri yang boleh ubah kerajaan ke arah yang lagi elok, tapi bila mula kerja, fikiran mereka mula korup,,

sebab aku terfikir,,
dalam kelas ethics, senang je nak jawab like i will not do anything yang x betul, macam terima rasuah etc.
but, in reality, aku juga terfikir, mampu ke aku nak jadi tak korup?
mampu ke aku nak buat apa yang aku cakap masa dalam kelas tu?
mampu ke aku nak buat kerja yang setimpal dengan gaji aku nanti?
mampu ke aku untuk tak ambil kesempatan untung ponteng ke?
banyak benda yang aku rasa aku tak mampu nak buat..

sekarang aku boleh la cakap macam ni,
sebab tak start kerja apa semua..
risau dengan masa depan.

fitrah manusia ialah suci,,
tapi selalunya manusia ni tersesat masa nak cari jalan untuk kembali kepada fitrah,,
sebab tu macam2 jadi sekarang,,

so, dont be lost  in your way to back to fitrah..
i believe there's still a good thing, even a slightest bit in every people's heart
i do believe that 1 day the best will win,,
yang baik itu pasti akan menang satu hari nanti,,

last but not least, tidak lengkap iman seseorang itu selagi dia tidak diuji..

wassalam.



No comments: