Monday, January 9, 2012

the art of life~

sesungguhnya bicaraku bukanlah bicara berhemah
oleh itu, lebih elok bagi aku untuk berdiam diri

aku suka perhatikan orang,
perhatikan keadaan sekeliling,
kadang2 aku nak sangat cakap sesuatu tapi keadaan tak mengizinkan
dan ada hikmah nya aku tak melontarkan kata2 tersebut,

ada masanya saat ada dua pihak yang tak serasi bersama,
aku ingin jadi pendamai,
tapi aku bimbang aku akan menambahkan kerosakan
aku hanya buat perkara yang aku rasa perlu sahaja
sesungguhnya aku lemah

aku cuba bersihkan hati ini dari sebarang noda,
dari sebarang hasad, dendam, takbur
tapi adakala aku tewas dengan nafsu sendiri
aku tewas bila aku rasa aku lebih baik dari orang lain
aku tewas bila aku cemburu dengan kelebihan orang lain
sesungguhnya iman ku lebih tipis dari kulit bawang

sesungguhnya hidup dengan hati yang bersih
hidup tanpa perlu berdendam
hidup tanpa prejudis
sesungguhnya hidup itu lebih tenang, lebih aman,
mampukah aku untuk mengecapi hidup itu?



No comments: