Thursday, February 2, 2012

deep inside the memories

assalamualaikum,,

long time no writing ye cik blog,,,
sorry sebab taktaw nak tulis ape before ni,,:))

this time aku nak korek memori2 aku dengan mak aku pulak,,
dulu ake pernah cakap yang aku tak ada lah rapat gile kamceng segala dengan family aku,,
n then aku tahu mak bapak aku ada anak 9 orang, so kalau nak adil n saksama tu rasanya memang jarang lah,,
as aku antara anak yang awal2, memang kena banyak mengalah la,,

memori yang aku still ingat start dari waktu aku tadika,,
pagi2 mak aku hantar pergi tadika,,
tak jauh pun jarak rumah aku dengan tadika tu,, 1 km je kot,,
rasanya selalu je aku jadi orang terakhir yang masuk tadika tu sebelum cikgu start mengajar,,
n cikgu tadika tu sampai sekarang still mengajar dekat tadika yang sama,
dan kitorang adek beradek 9 orang sume pernah pergi tadika yang sama,,
kakak aku setahun, aku 2 tahun, n then adek2 aku setahun je kot, lepas tu sume masuk pra dekat sekolah rendah termasuk kakak aku,, aku je yang tak pernah masuk pra sekolah,,,
pagi2 before pergi lepas siap pakai uniform merah kotak2 tu mak aku akan ikat tocang rambut aku, lepas tu baru pergi tadika,,

masuk darjah satu, aku lupa mak or ayah aku yang datang daftar,, n then aku lupa jugak macam mane aku pergi sekolah hari2,,
naik basikal kot,, dengan kakak aku,,,
tapi yang aku ingat masa sekolah rendah, before pergi sekolah, masa dah naik basikal ni, mak aku mesti cakap
''bismillahitawakkaltualallah.....'' n then kitorang adek beradek akan sambung ''walahaulawalaquwwataillabillah...''
everyday, without a miss, mak akan cakap macam tu,,, sampai satu tahap bila kitorang da hafal da doa tu, tapi still mak akan baca juga as starting,,,, n then baru kitorang kayuh basikal pergi sekolah,,
dulu time sekolah rendah selalu bawak bekal pergi sekolah,,
n then pagi2 time nak mandi tu mak tanye, hari nak bawak telur ap?( read: telur masak apa)
lepas tu masing2 sebut lah nak telur cincang ke, telur mata kerbau ke, apa2 la,,
since kami ni budak2 lagi, takde la nak mintak telur bistik ke apa,,
selalunya kitorang bawak bekal nasi, telur goreng n kicap je kot,,
simple je,,,
pastu bekal air mesti air teh,,,
aku dulu air teh tu kan, aku suka goncang2 bagi ye berbuih n then minum,,,
taktaw ape yang kimochi sangat bile minum air teh berbuih masa tuh,,,
yang jadi penyebab nya, kan masa naik basikal otw pergi sekolah tu, kayuh2 basikal mesti bergegar-gegar kan, n then bile sampai sekolah aku tgk air teh tu da berbuih,, nampak macam seronok, so, aku goncang lah sampai berbuih banyak n then minum,,, lawak pulak kalau ingat balik,,

aku ingat lagi jugak, pagi2 before sarapan tu kena mengaji dulu,,,
siap mandi, pakai baju sekolah, solat subuh, mengaji baru makan,,
mak aku tgh2 masak tu ajar mengaji,,, kitorang kena la buka muqaddam biar pon mak tengah hadap kuali atas dapur,,,
lepas tu baru sarapan,, n then pergi sekolah,,

selalu lepas mak solat maghrib kitorang akan berebut nak salam dengan mak,, lepas tu mak akan usap kepala sorang2 and sebut ''biar jadi anak yang soleh.....''
waktu tu budak2 mana paham kan,,, sekarang bila ingat balik, sayu rasa,,,,

masa kecik2 mesti la mak suap makan nasi kan,,,
aku pon sama, aku suka makan nasi bila mak aku suap,suap pakai tangan taw bukan sudu,, rasa nasi tu lain, rasa sedap sangat,,,
selalu mak aku suap bukan sorang,, beza umur kitorang 2,3 tahun je,,
time mak aku makan nasi, datang la lepas sorang sorang minta mak suap,,
biarpon before mak aku makan tu mak tanya je sape nak makan nasi tapi takde orang menyahut pun,,
masa mak makan tu la sume datang ngendeng2 mintak suap lepas tu lari2 pergi main, lepas tu datang balik minta suap,,,
sampai aku naik sekolah rendah pon aku still makan mak aku suap,, kadang2 la,,,
kadang2 bila tengok mak aku makan nasi, terliur pas tu malas nak pergi dapur amik sendiri, mintak suap la,,,
last time aku makan mak aku suap masa aku sekolah menengah,, tak ingat tingkatan berapa, tapi yang aku ingat masa tu aku balik cuti la,, form 3 form 4 kot,,, still rasa sedap biarpon rasa kekok gak sebenarnya,,

masa sekolah menengah time nak exam mesti kol rumah,,
time tu pesan mak tiap2 kali kol mesti,,selawat banyak2, baca surah alam nasyrah, solat hajat,,,
kalo tiap2 hari aku kol pon mesti mak cakap benda sama,, every year sampai sekarang,,,
alhamdulillah, aku ikut cakap mak, setakat ni aku tak pernah blank masa jawab exam,, kalau taktahu tu memang sah2 aku tak pernah study or aku study main2 je pasal tu,,,
surah alam nasyrah tu utk lapangkan hati,,, nasyrah tu maksud die lapang kan,,,
selawat banyak2 supaya tak blank dan hati tenang,,,
tapi lastly semua tu kehendak Allah jua,, kita usaha setakat mana kita mampu, kita tawakkal juga masa usaha tu, insyaAllah dengan izin Allah semua boleh berjalan lancar,,
result tu terpulang lah, yang mana Allah rasa elok untuk kita yang tu lah yang Dia bagi,,

memori yang special dengan mak pun tak banyak,,
family kitorang mana ada buat keluar shopping 1 family ke family day ke, spend masa sama2 ke,,
no, takde perkara seumpama itu,,
ayah aku selalu busy,, dan kadang2 mak aku pun busy gak, biarpun fulltime housewife,, kadang2 mak aku pergi tolong ayah aku kat sawah, kadang2 mak tolong jual hasil sayur pakcik makcik sebelah rumah, kadang2 mak tolong isi gula2 dalam peket kecik2 utk peniaga2,, macam2 kerja jugak mak aku pernah buat,,

dulu masa kitorang bela itik, banyak, ratus2 ekor, pagi2 mak aku pergi kutip telur itik, lepas tu kena basuh n then kene ayak abu untuk buat telur masin, lepas tu kena buat telur masin la,,, berbesen2 kot mak buat,, selalu time adek2 sume dah tido, mak pergi dapur buat telur masin,, kadang2 kalau aku rajin, pergi jugak tolong,,
cara2 nak buat telur masin tu, before tu kena ada paste untuk balut telur tu la kan, kalau dulu mak aku gaul je abu dengan garam kasar dengan air,,, garam kasar tu kene tumbuk dulu,,,
1) ambil telur yang dah kering, balut dengan paste abu tu
2) n then tanak bagi melekat golek2 la telur yang da dibalut tu dalam abu kering,, lepas tu baru susun dalam besen,,
selalunya mak bagi buat, takde dalam nombor kat atas tu,
mak suruh letak telur yang da kering tu dalam besen paste abu tu je,,
sebab takut anak2 dia ni loqlaq, tanak bagi telur pecah sia2,,
yang tak tahan, kat dapur tu banyak nyamuk, biarpon dah pasang ubat nyamuk,, tu yang kalau tolong pon mesti kejap je sebab tak tahan ngan nyamuk,,,
kadang2 tengah mak buat telur masin tu mak panggil suruh pukul nyamuk kat mana2,,,

habis musim bela itik,, sebab bile musim hujam itik cepat sakit,, last2 skali sume itik tu dijual dan banyak yang mati,,
belakang rumah kitorang ada pokok kekabu,, banyak,,,,, berpokok-pokok la banyak nya,,
sampai musim kekabu, sibuk mak mintak ayah kaitkan kekabu tu pulak,,
petang2 busy dok usung dengan kereta tolak, punggah bawak masuk rumah,,,
dari petang sampai malam kerja mak perisi kekabu tu,,,
kadang2 datang jiran borak2, tolong buatkan sama,,,
kadang2 kitorang tolong ketuk2 untuk buka buah kekabu tu,,,
sebab kalau kitorang perisi mesti still ada biji2 kekabu tu yang tertinggal,,,
lepas dah siap 1 guni, kene jemur,, bagi kekabu tu kering,,,
baru sedap nak buat tidur,,,
nak siapkan 1 guni tu buka boleh sehari,, berhari2,,,
mak ambil upah buat bantal jugak,, toto pon ada jugak,,
kadang2 bila orang datang tanya boleh buat bantal lagi ke tak, kadang2 bukan mak taknak buat tapi mak tahu memang tak sempat nak buat, so terpaksa tolak,,,
yang aku ingat dulu harga kekabu tu 1 kg rm10,,
dulu rasa mahal,, tapi bila ingat balik macam mana nak dapat 1kg kekabu tu, rasa macam tak berbaloi,,,
bayangkan kalau sebiji kekabu tu dapat dalam 2 genggam kekabu basah yang aku anggar dalam 50g, tu masa kekabu muda, basah lagi, bayangkan kalau 2 genggam tu kering berapa gram sangat berat ye,, 5g pon tak sampai,,,
so, kiralah nak dapat 1kg kekabu tu dekat beratus biji kekabu kot,,
aku yang buat 2,3 ketul pon jari rasa lain dah,,,
memang terbersin-bersin la mak buat kekabu tu,,
yang seronok nye, dekat rumah kitorang semua pakai bantal kekabu,,
takde pon bantal beli kat kedai,,,semua mak buat,,,
kitorang semua ada bantak feveret masing2,, asal nak tidor je mesti cari bantal sendiri,,,

habis musim kekabu,, ada 1 tahun tu entah macam mana boleh mak aku rajin nak menanam,,
petang2 dah pergi cangkul tanah buat batas,, lepas tu tanam jagung, lada, sayur2 la,,
lepas tu petang2 pergi siram tanam2an tu,,
tapi takpe sebab adek lelaki ak yang sulung tu rajin berkebun,,,
depan rumah tu rajin je die pergi buat batas tanam macam2 la,,,
die rajin nak tanam die rajin nak jaga nak siram takpe la,,,bila dah masak, mak aku tolong pergi jual,,
yang bagusnya mak aku ni, duit hasil jualan tu mak bagi dekat adek2, sape yang jaga, yang siram,, siap dah cop dah pokok sape tanam kat mana,,,
kadang2 duit tu mak buat beli buat limau, makan ramai2,,,,
biarpon nak beli benih dulu pon pakai duit mak jugak,,,

masa awal2 beli peti sejuk dulu, mak buat aiskrim,, niat di hati nak jual tapi bila yang kitorang anak2 dia ni yang makan banyak, memang untung tak kemana la,,
masa aku kecik dulu aku tak kenal peti sejuk camne, mesin basuh camne,,,,
telefon rumah ayah pasang masa aku form1
peti ais ayah beli masa aku form 2 kot( tapi masa aku sekolah menengah la)
mesin basuh ayah beli masa form 3 or form 4
katil 2 tingkat dalam bilik aku ayah beli masa aku darjah 5 kot
kipas stand masa darjah 5 kot,, 1 batch ngan katil kalo tak silap,,

so, boleh bayang la macam mana susah hidup kitorang,,
tapi yang aku yakin, kitorang adik beradik tak pernah berlapar walaupun setengah hari,,
sampai sekarang aku still rasa amazed macam mana parents aku boleh manage sampai macam tu,,
sedangkan ayah aku bukan dapat gaji bulan2,,
padi masak sekali setahun je, time padi masak je ayah aku dapat duit,,,
seriously aku rasa bangga sangat dengan mak ayah aku,,
sampai sekarang aku tak tahu macam mana ayah aku boleh tanggung kitorang adek-beradek hari2,,,
betullah, rezeki Allah,, siapa kita nak persoalkan,,

aku kategorikan family aku as miskin la dari segi harta,,
mana mampu nak pergi jalan2 makan angin,,
sebab tu kalau ada lawatan kat sekolah dulu2, mak ayah aku bagi pergi sebab mak ayah tahu, mereka takkan mampu nak bawak kitorang jalan2 makan angin,,,
before kahwin dulu memang ayah aku banyak merantau, negeri mana je die tak sampai,,, sabah sarawak je la kot,, yang semenanjung ni aku rasa ayah aku dah pernah pergi dah kot,,
sebab tu kalau cakap kat mane2 pon ayah tahu,,,

kalau nak banding family aku dengan family kawan2 aku masa sekolah menengah, masa kat JAD, memang takdelah yang macam family aku,,,
yup, aku datang from kampung, from a poor family,so, awal2 masa pergi uniten, masuk JAD banyak benda yang aku jakun kot,,
and then sebab kejakunan aku tu lah, aku nyaris tersesat dalam hidup ni,,,
macam2 benda aku rasa nak cuba sampai aku terlupa diri aku,,, sampai aku ikut nafsu, bukan ikut akal,,,
banyak benda jadi,, banyak benda aku lalui, banyak orang aku jumpa,,,
but lastly aku kena sedar aku datang dari mana, apa harapan mak ayah aku,,,,
aku pernah lupa semua tu gara2 terlalu ikut nafsu,,, gara2 culture shock,,,
aku lost dalam dunia aku,,,
the period of jahiliyah,, zaman2 aku jahil,,,sebab bila aku jauh dari family aku, takde sape yang nak kawal aku, jaga aku, aku lost,, aku hilang kawalan atas diri aku sendiri,, sekarang bila aku fikir, baru aku tahu betapa jahil nya aku waktu2 tu,,, betapa dangkal nya ilmu yang aku ada,,,

so, now and for the future i hope i wont kembali kepada zaman jahiliyah tu semula,,
dan aku berdoa agar diri aku lebih baik dari hari ke hari,,,
aku harap aku tak kecewakan mak ayah aku lagi,, amiin,,


p/s:: i miss when my family call me 'ya',, i feel like i'm still my parents little girl, tak terbeban, takde tanggungjawab,,,

2 comments:

naisya said...

nice share...ape2 pun,,family tetap no 1 kan...part telr masin menarik sangat..tak pernah ade pengalaman buat telur masin..huhu..tapi part kekabu,,memang expert..!cari biji kekabu macam cari harta karun..punya seronok bila jumpa..kitorang pun tak pernah tido bantal lain selain kekabu..sejuk je kan...:)

marr said...

yg sy tahu nak buat telur masin ad 2 cara,, 1 guna abu as my mom buat, tapi mostly org yg jual2 kt kedai guna air garam je sebab cpt n mudah,, but kalo guna air garam semata telur masin mudah rosak kalau tak silap,,,hehe
berbelas tahun tidur ngan bantal kekabu,so kalo org yg kata best tu payah nk ckp best kat mane sb da biasa,,, tp memang sejuk,,,,:))