Thursday, February 2, 2012

little girls

mode: missing my little sisters' celoteh,,,
missing their eagerness to talk to me biarpon kene ulang 2,3 kali sampai fed up sebab aku tak paham,,
hari tu mase kol masing2 tak nak cakap,,,
yang kecik takde mood nak cakap, kalau tak laju je rebut telefon,,
yang besar sikit tgh demam mungkin sebab risau nak kene operate,,
tak ramai tahu, but my second last sister dijadualkan untuk operation jantung 30hb januari lepas,,
aku pon tak sure dah operate ke belum since aku tak kol rumah lagi drp 29 hb tu,,,
my little sis mesti risau nak kene operate sebab tu sampai demam muntah2,,,
emosi dia mesti tak stabil sebab aku tahu mesti adik2 aku yang nakal tu suka provok ye dgn operation tu,,
budak2 nakal, cam tu la,,,
kalau ada apa2 operation mesti laju je nak nyakat,,,
mesti emosi my lil sis terganggu,,,
tapi takpe, kakak tahu adik kuat kan,, macam kakak,,,
insyaAllah adik mesti elok2 je,,

dari lahir dulu2 lagi memang adik aku yang sorang ni ada asma,,,
dari baby lagi dah kerap ulang alik pergi hospital check-up, ambil ubat semua,,,
2,3 tahun lepas doktor baru start bagi inhaler,,
ada 2 jenis kot yang adik aku kena inhale tiap2 hari,,
bila dah besar sikit nampak okay, takde lah selalu sangat lelah,,,
tapi adik aku yang tu kurus lah,,,
taktahu la sbb asma ke memang family aku ni kalau time budak2 kurus keding je sorang2,,,
n then awal tahun ni pg check up, doc ckp dkt jantung dia ada lubang kecik,,
so, kene operate utk ttup lubang tu,,,dlm bahasa senang nye la kan,,

yang aku pernah belajar, jantung berlubang ni, bukan jantung tu berlubang tembus dari depan ke belakang,,
jantung ada 4 compartment kan, right and left atrium, right and left ventricle,,
yang diistilahkan dengan berlubang tu ialah from left/ right atrium to left/right ventricle suppose to darah mengalir melalui valve but ada berlaku kebocoran mana2 so, darah tak 100% boleh dipam ke seluruh badan,,
menyebabkan kekurangan oksigen yang dibawa ke sel2 tubuh, so, jadi la asma one of the effect..

aku surely lah risau,, sebab operate jantung tu,,,,
biarpon lubang tu kecik ke besar ke, still jantung yang di operate,,
tapi aku risau macam mana pon, bukan nya aku boleh tolong pon,,
so, instead of aku risau tak bertempat, menangis2, lepas tu homesick tapi tak boleh balik,, baik aku berdoa je kat Allah supaya segalanya berjalan lancar,,
kalau takdir Allah tulis operation tu berjaya maka berjayalah operation tu, kalau sebaliknya sekalipun, siapa aku nak lawan takdir Allah,,,
lagipun kalau lah betul dah sampai ajal dia, alhamdulillah sebab die kanak2 lagi,, direct masuk syurga,,,,
so, aku yang duk jauh ni, boleh doa n tawakkal je la,,
bukan nye aku doktor yang nk kene operate kan pon,, memang takde benda laen dah aku boleh buat,,,

insyaAllah segala berjalan lancar,, nanti i can hear her voice again,,,

dah dekat setahun aku tak tengok rupa family aku,,,
kalau orang tanya aku rindu ke tak,, memanglah aku rindu,,
tapi tak payah nak tunjuk sangat lah, sebab, takde apa jadi pon kalau tunjuk sangat,,
memang takde la orang nak tlg bayarkan tiket flight balik malaysia,,,hehehe
so, as long as i know that my family is still in my heart, that's enough,,
at least aku rasa yang aku ingat kat family aku,,
kalau dah tak rasa tu, taktahu r nak ckap hati keras ke apa,,,


No comments: