Monday, December 5, 2011

thinking~

assalamua'laikum,,
sebenarnya tertanya-tanya kenapa manusia ni kalau nak buat baik mesti kena tahu upahnya apa,
sedangkan bila nak buat jahat or maksiat takde fikir pulak apa bahananya nanti,,

manusia ni memang makhluk yang pelik,,

macam esok 9 muharam, then macam belajar time pendidikan islam masa sekolah dulu tarikh tu tarikh sunat puasa, begitu jugak 10 muharam,,*aku lupa dah actually*
and then malam ni macam2 fadhilat puasa 9, 10 muharam ni keluar,,

yes, aku akui, kalau tahu dapat berapa banyak ganjaran, kita akan rasa lebih teruja untuk buat sesuatu,,
tapi pada waktu yang sama, aku terfikir, berapa banyak nikmat dah Allah dah bagi kat aku selama aku hidup  ni,,walhal aku ni berapa banyak sangat patuh dengan suruhanNya,,

selalu nya aku ni memang tak sedar diuntung, tapi kadang2 je aku akui yang aku ni tak sedar diuntung,,
tak boleh ke kita buat something tanpa nak balasan?

aku bukan apa, tapi selalunya aku, bila tahu let say esok hari puasa sunat, aku jarang sangat ambil tahu puasa sunat apa ke apa fadhilat dia ke,,just kalau aku rasa esok aku nak puasa, aku niat je lah,,
that's simple ke tak boleh fikir cam tu? aku ni ignorance sangat ke?

yes, aku akui, ilmu agama aku cetek sangat, aku tahu yang surface2 je and kadang2 yang wajib pun aku tak tahu,,,so, aku tak berani nak komen banyak sangat pasal orang lain, sedangkan aku ni pun terumbang-ambing,,

kalau boleh aku nak sentiasa sedar yang esok2 kat akhirat nanti, bukan amalan baik aku kat dunia ni yang bawak aku masuk syurga, tapi ihsan Allah semua tu,,
berapa banyak aku beramal ibadat atas dunia ni takkan mampu nak bayar balik nikmat yang Allah bagi kat aku,, nikmat hidup, nikmat anggota badan, nikmat pancaindera, nikmat keluarga, nikmat kawan,,,
macam2 Allah bagi kat aku kat dunia ni,,,
tapi aku yakin esok2 kat akhirat nanti, memang dosa yang aku buat atas dunia ni lah yang bawak aku masuk neraka,,
benda senang, Allah bagi kita pilihan,, Allah tak paksa kita masuk syurga and Allah tak suruh kita masuk neraka,,
semua terpulang pada kita,,, yang penting, Allah dah janji kalau buat apa yang Dia suruh, syurga lah tempat kita nanti,,

seseungguhnya Allah itu maha pemurah lagi maha mengasihani,,,

No comments: