Wednesday, August 17, 2011

reminder untuk diri

assalamualaikum,,

kenapa bila bergaduh, semua hal yang buruk yang kita fikir?
semua hal yang tak baik pasal dia bermain dalam fikiran?
**mana ada,, ko tak fikir cam tu kan?
aku pun sama la,,
tapi tadi ,,masa aku nak ambil wudhuk, aku teringat dia pernah cakap dulu2 yang solat sunat sebelum subuh tu banyak pahala nya. kejap rasa syahdu pulak,,
aku ni malas, so aku takde pergi cari betul ke tak statement tu, aku maen terima je terus,,
tak salah kan? dah memang kalau buat yang sunat tu mesti dapat pahala tambahan kan?
aku taknak la pulak nanti kalau aku pergi google cari berapa banyak pahala aku dapat kalau buat yang sunat tu, aku dok buat yang tu je,,,
abes tu solat sunat yang lain takde pahala ke?
taknak la jadi cam tu,,

pahala tu hak Allah,, kita just boleh beramal je,,
insyaAllah kalau yang wajib tu cukup, sempurna,, yang sunat tu memang dapat extra lah,,
kang dok kejar yang sunat, yang wajib entah kemana,,,
yang wajib tu dah memang sah2 kena buat, yang sunat tu just sunat je,,
takyah la nak taksub sangat dengan yang sunat, sampai tertinggal2 yang wajib kan,,

sekarang ni bulan puasa,,
sah2 la ramai orang pergi surau nak jemaah terawih kan,,
kan lebih elok kalau maghrib dan isyak pun jemaah sekali,,,
ni tak, pergi surau semata nak jemaah terawih je,,
bagi aku, tak berapa nak kena la,,

memang lah, aku ni tak baik sangat, jahat je memanjang,,,
tapi kadang2 ak terfikir gak la,,
asal dalam solat 5 waktu, tiap2 rakaat aku baca alfatihah je,
tapi bila nak terawih punya la baca tambah satu lagi surah after alfatihah tu,,
tak kena kan? yang sunat tu dilebihkan dari yang wajib,,,

tengok dah membebel sampai mana dah ni,,
merapu jauh lari dari niat sebenar dah ni,,

patah balik,,
reminder untuk diri sendiri juga lah,,
bila gaduh dengan siapa2 sekali pun, jangan lah fikir buruk pasal dia
**kalau tak gaduh lagi elok kan??
memang lah, tapi manusia ni tak sempurna
kadang2 emosi beraja, tu yang jadi gaduh2 tu
in case la kalau bergaduh kan,,
lama2 korang kenal bukan semua memori yang tak menyenangkan kan?
mesti ada saat2 bila korang rasa happy and rasa lengkap sebab ada orang tu kan?
(kalau da memang musuh sejak azali tak tahu lah,,)
so, cuba korang imbas kembali memori2 yang happy tu, mesti korang akan rasa sedih, syahdu segala emosi la kan,,
yelah, kan tengah gaduh, kalau gaduh macam mana nak create a good memory kan?
let say kalau korang imbas kembali memori yang teruk2, mesti korang rasa geram kan?

dalam dua situasi ni, korang rasa yang mana akan menjernihkan situasi?
bagi aku, mesti lah yang first,,
biarpun korang tak dapat baik semula sekalipun,
at least kalau aku, aku nak ingat memori yang elok je, yang indah je,,
yang buruk2, yang teruk2 semua aku nak lupakan,,,
so, kenanglah memori yang indah2 sahaja,,
yang buruk tu biarlah berkubur macam tu sahaja,
sebab setiap insan tu tak sempurna,,
diri sendiri pun mesti pernah rosakkan memori indah orang lain kan,,

sekurang-kurangnya bila mengenang memori yang indah, takde lah rase menyesal sebab kenal someone kan?
and tak elok kata kita menyesal kenal dengan someone,
sebab setiap someone yang hadir dalam hidup kita tu, dah Allah tetapkan kehadirannya,,mesti ada sebab2 nya yang kadang2 kita buta untuk menilai,,
dan setiap apa yang Allah tetapkan tu adalah yang terbaik untuk kita,,

the good side of me is that i'm good at forgetting bad things,,
the bad side of me is that sometimes i tend to remember something that i'm not suppose to remember,,
**ko ni pelupa ke tak sebenarnye??

maybe aku perlu buat list bout good things yang pernah berlaku antara kami..
one of it is tentang solat sunat sebelum subuh tadi tu lah,,
at least aku sumbangkan pahala sedikit sebanyak kat dia sebab, from dia aku dapat ilmu tu,,

pengajarannya, always say good things to others,,
jangan bersangka buruk and think positive,,,
mana tahu korang dapat pahala free macam dia kan,,

peace(^^)V

No comments: